THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Sunday, September 28, 2008

part 2

1. tuuuna / saaaana - points with the lips - (there– at a distance)(the longer the ‘tuuuuuuuuuuuuuuna / saaaaaaaaaaaaaana’ the further the place is.)
cth ayat 1:
"A: Uih, mana ko pegi tadi?"
(weh..pegi mana tadi?)
"B: Tadi aku pegi saaaana kadai beli maggi"
(aku pegi kat kedai tadi.beli meggi)
cth ayat 2:
"A: ko ada nampak ka si Boboi"
(ngko ader nampak boboi tak?)
"B: Boboi? Tuuuuuuuuuuna dia tuh duduk2 isap sigup"
(boboi?tu hah...tengah duduk hisap rokok.)
2. limpas (to pass/walk by - Maaf, saya limpas dulu? Excuse me, can I passby?
3. palui (stupid, duh!) - Palui juga ko nie...(bodohlah awak ni)
4. tapuk (to hide) - Mana ko kasi tapuk aku punya maggi?(awak sembunyikan meggi aku kat mana?)
5. bida (ugly/bad/buruk) - Bidanya nie laguuu(lagu ni tak sedap la)/Bida juga tue gambar(buruknya gambar ni)/Bida juga orang tue(hodohnya orang tu)
6. bubut (as in proper malay- “kejar”, to chase) - Mari kita main bubut bubut(jom main kejar-kejar).
7. sakai (ignorant, uncivilized, “hoosier“, mcm belum pernah jumpa) - sakai juga ko ni
8. andang-andang (that’s how it is, natural, semulajadi)
A. jahat juga dia tu (jahat la dia tu)
B. andang-andang (dia memang mcm tu)
9. sapak (kasi campur/gaul –utk masakan-to mix as in cooking)
10. inda/tia/nda (short form of “tidak” - not, no) - Ihh, tia mo!(tak mau)/ Ko inda pegi tingu wayang ka?(awak tak pegi tengok wayang ke?)
11. wicin (another brand of msg as in “aji-no- moto” - a seasoning or food enhancer)
12. talampau (proper malay - “terlampau”- too much) isk talampau la bah juga...(its too much)
13. takajut/takazut (proper malay - “terkejut” - shocked, startled) - AH! (surprised) Bikin takajut ja ko nie(ko ni buat aku terkejut)/Wayang tadi tue bikin takajut takajut orang ja la...(wayang tadi memang buat orang terkejut)
14. siorang (proper malay -”kami”/ “saya-orang” - us, we) - Siorang mo pegi memancing
15. ngam-ngam (proper malay “kebetulan”/"betul-betul") - Dia datang pigi kelas tadi ngam2 pukul 8 (tadi dia ke kelas tepat jam 8)/ Ngam ngam sia sampai di bilik ada suda karen()/Nasib baik cincin yang aku beli ni ngam2 muat sama jari kau
16. mangkali (proper malay “barangkali” - maybe, perhaps) - Mangkali la kan, aku makan tuh cili talampau banyak sampai sakit perut aku nih/ Dia ndak datang join kita tue mangkali
17. kamarin (proper malay “kelmarin” - yesterday) - Kamarin ko ada tingu power ranger ka?
18. kanapa / napa (proper malay “kenapa” - why) - Kanapa tue burung penguin tiiiiidak pandai terbang ah dadi?
19. gia (___expression - “undefined/changes with the words or expression” "urang sabah pun mostly ndak tau mcmmana mo explain/mcm org Chinese cakap wo, ma di penghujung ayat)cth ayat: "Kenapa gia" "Kanapa ko ndak datang smalam gia"
20. bah (___expression - “ok!”) - Bah, jumpa kita bisuk/Aku belum makan bah (not to be used as in: Ko suda makan bah?)
21. ah? (question, “Apa?” What?)
22. kici / kicil (proper malay “kecil” - small)
23. basar (proper malay “besar” - big, huge)
24. siok (___expression/description, proper malay “seronok” - enjoyable, great)
25. urang (”orang” - people; sometimes used “diurang” - them, they)
26. karing (”kering” - dry) - Uih karing suda dompit aku sekarang nih ging...
27. umban (”humban, lempar” - throw) - Jangan ko umban2 tue pendrive bah, nanti rusak ko ganti la.
28. kana (”kena”- got ie–”kena umban” - got thrown) - Sakit mata aku kana tue bola.
29. padih (”pedih” - as in “Mata saya padih/pedih!” - My eyes stings, painful) - padih mata aku kena tue bawang.
30. numbur/numbul (”nombor” - number) - Numbur yg anda dail, tidak dapat dalam perkhidmatan kami, sila takan2 lagi.
31. gali (”geli” as in squeemish about something) - Isk, gali sia tingu tue giuk (giuk = cacing)
32. dorang (”dia orang/diurang” - them, they - Dorang pigi tamu. They went to the market.)
33. panat (”penat” - tired)
34. katawa (”ketawa” - laugh, laughing)
35. lanjang (a.k.a. “periuk /belanga ” - pots/pans)
36. putung (”potong” - cut, slice)
37. buduh (”bodoh” - stupid)
38. tongo' / bongo' ("bongok"/”stupido” - same as above )
39. kabaruan (”kebaru-baruan”- new to something)
40. giuk (proper malay “ulat”- worm)
41. Sikui (Tembikai - watermelon)
42. Santut (Underwear)
43. celana / salana (Seluar - pants)
44. gipit (to grip…)
45. kanapatan / kadapatan (caught red handed.. or as the malays in kl say..’kantoi’)
46. kebangkalan (choked while eating..proper malay = ‘tersedak’)
47. ketulahan (bad karma)
48. bahai (plastic bag)
49. uinnaaa! (used to express various feelings, mostly when surprised..) - Uiiiinaaaa, cantik juga girlpren ko nii!
50. ging (derived from the word gang.. means kawan/member) - Bah, ging aku chow dulu.
51. Aramaiti (Beramai-ramai, party) - Aramaiti makan kfc/Aramaiiitttii!! (time suda moginum )52. Limpang (Baring, lay down) - Aku mau limpang dulu, panat tul aku kerja ari nih.
53. Tamaha (Tamak, greed) - Eee jangan tamaha bah, share share la bah tue gula2.
54. Buyuk (tipu-selalu dalam permainan)-buyuk juga ko ni!(ko ni menipu la)
55. bangas (basi)-bangas sudah ni nasi=nasi ni da basi dah.

0 comments: